Ny konto
Yrkesskade og erstatning:

Ber sjømenn være oppmerksomme på «Loss of license»-forsikring

I hele sin yrkeskarriere jobbet Tore Johnsen på havet. Så ble han alvorlig skadet. I dag lever 53-åringen med sterke smerter, men får ikke erstatning fra forsikringsselskapet under «Loss of license»-forsikringen.

SKADET SJØMANN: Tore Johnsen mønstret på for første gang da han var 16 og har hatt hele sitt yrkesaktive liv på havet. Så ble han yrkesskadet. Foto: Trine M. Albrigtsen.

Publisert av
Avatar
Henrik Ottersen
09.10.2017
Kategori
Yrkesskader
Emner
Line R. Petersen Loss of license Yrkesskadeerstatning

Erstatningstesten

Du kan ha krav på erstatning!

Ta testen her

  • Falt ned gjennom luke i bulkbåt
  • Reddet livet ved å gripe tak i slange
  • Ble påført arbeidsskade i begge skuldre
  • Blir nektet erstatning under lisensforsikringen 

– Jeg blir straffet fordi jeg ville tilbake på jobb, sier Tore Johnsen (53) til dinerstatning.no. 

53-åringen fra Dønna på Helgelandskysten sukker tungt. Johnsen er oppgitt fordi han var optimist og forsøkte å kjempe seg tilbake på dekk som matros. 

Årsak: Johnsen visste ikke at han måtte erklæres arbeidsudyktig senest ett år etter at han mistet jobben på grunn av yrkesskade. Dermed går han glipp av 600.000 kroner i erstatning fra sin «Loss of license»-forsikring.

– Jeg har alltid likt å jobbe på sjøen, og mønstret på min første båt allerede som 16-åring. Sjøen har vært en fantastisk arbeidsplass. Derfor er det trist at min yrkeskarriere endte på denne måten, sier han. 

Gjennom snart 30 år har våre klienter fått utbetalt flere milliarder kroner i erstatning. Ta kontakt for gratis samtale her.

Døden nær på bulkbåt

Det er 22. august 2005. Tore Johnsen og kollegene på bulkbåten har lagt til kai. Johnsen er i ferd med å reparere en gravemaskin når han mister balansen og faller ned gjennom en luke i skipets lasterom. 

– Ved et mirakel får jeg tak i en slange på vei ned. Jeg holder meg fast alt jeg kan, og kjenner samtidig et voldsomt trykk i skuldrene, sier han. 

SITTER: I garasjen henger verktøyet på geledd, men Johnsen får ikke brukt det mye selv. Alt arbeidet i kjellerleiligheten som nettopp er innredet måtte han leie folk til. – Gjør jeg for mye kommer smertene, sier han. Foto: Trine M. Albrigtsen.

Les mer: Her er alt du trenger å vite om erstatning for personskade

Les mer: Her er alt du trenger å vite om erstatning for yrkesskade

Les mer: Her er alt du trenger å vite om erstatning for yrkessykdom

Les mer: Her er alt du trenger å vite om «Loss of license»-forsikring

Johnsens raske reaksjon reddet livet hans, men det ble samtidig starten på et smertehelvete. 

– Da jeg kom meg i sikkerhet skalv jeg som et aspeløv. Deretter kjente jeg smertene i skuldrene, forteller Tore.  

Johnsen ble sykmeldt fra jobben som matros, men etter operasjon og fysioterapi følte han seg bedre, og returnerte til jobb i 2007. 

– Det var enkelte arbeidsoppgaver som var vanskelig å utføre. Etter hvert ble det bare verre og verre, sier han. 

Likevel jobber 53-åringen ut 2013. Han blir operert på nytt påfølgende år. 

– På det tidspunktet hadde jeg sterke smerter, og klarte knapt å løfte armene, forteller han. 

Ønsket fortsatt å komme tilbake i jobb

Nok en gang var ønsket om å komme tilbake til jobben på havet sterkt. Men opptreningen etter operasjonen ble lenger og mer omfattende enn Tore trodde på forhånd. 

SAVNER HAVET: Fra balkongen har Johnsen utsikt over leia. Kikkerten kommer ofte fram. Foto: Trine M. Albrigtsen.

Gjennom snart 30 år har våre klienter fått utbetalt flere milliarder kroner i erstatning. Ta kontakt for gratis samtale her.

Etter et år med fysioterapi og annen behandling, følte han seg fortsatt ikke bedre. Samtidig ble Johnsen sagt opp fra jobben som matros, og gikk over til arbeidsavklaringspenger fra NAV. 

–  Jeg slet med sterke smerter og lite søvn, sier han. 

Likevel levde Tore fortsatt i håpet om at han en dag skulle bli bedre, og komme tilbake i arbeid, men i løpet av 2016 fikk 53-åringen den tunge beskjeden fra sykehuset: Du må leve med smertene resten av livet.   

– Da var det ingen vei tilbake. Det var en tung beskjed å få, sier han. 

Det Johnsen ikke var klar over da, var at han også hadde mistet sin rett på erstatning under lisensforsikringen, eller «Loss of license»-forsikringen.

For å kunne arbeide innenfor visse yrker kreves det nemlig at man oppfyller visse helsekrav og har en gyldig helseattest. Som ansatt matros hadde Johnsen en slik helseattest.

Men dersom man som matros mister denne helseattesten vil det for mange medføre et stort inntektstap. Derfor hadde Johnsen tegnet en såkalt «Loss of license»-forsikring for å eventuelt kompensere for dette. 

SØVNLØS: Smertene holder ofte Johnsen våken om natta. Da sitter han på kjøkkenet og forsøker å lese. Kaffekanna og Rødmixen er fast følge. – Om det blir fire timer sammenhengende søvn er det en god natt, forteller han.

Les også: Dette må du vite om yrkesskader hvis du jobber på sjøen

Les også: Slik søker du om yrkesskadeerstatning fra NAV

Les også: Slik vurderer NAV om du har en yrkesskade

Les også: Dette må du vite om yrkesskadeforsikring

Les også: Her er særfordelene du har krav på ved yrkesskade

Les også: Slik går du frem i en erstatningsssak

Les også: Du får ikke erstatning hvis kravet ditt foreldes

Det er vanlig i forsikringsvilkårene til en slik forsikring at forsikringstilfellet inntrer den dagen «udyktighetserklæringen» blir utstedt med varig virkning, og det forutsettes at forsikringstilfellet inntrer senest et år etter ansettelsesforholdets opphør.

Johnsens udyktighetserklæring forelå 7. mars 2017.

Da det ble klart for Johnsen at operasjonen ikke hadde bidratt til at han ville kunne komme tilbake til yrket sitt som matros, hadde det gått mer enn et år etter at ansettelsesforholdet opphørte. Det hadde også hans mulighet til å få erstatning. 

53-åringen var på sin side ikke klar over dette. Hans fokus i sykmeldingsperioden var å komme seg tilbake i arbeid.  

– For å få rett til utbetaling under «Loss of license»-forsikringen, skulle jeg derfor ha gitt opp å komme tilbake i jobb innen to år etter at jeg ble sykmeldt, sier han oppgitt.  

Tok kontakt med erstatningsadvokat

Johnsen har nå kontaktet Advokatfirmaet Helland Ingebrigtsen og bedt advokat Line R. Petersen om å bistå ham i yrkesskadesaken.

Petersen er ekspert på erstatning for personskadeerstatning for yrkesskade og erstatning for yrkessykdom. Hun forteller at forsikringsvilkårene i «Loss of license»-forsikringen stort sett er like uavhengig av forsikringsselskap. 

– Man må være klar over at vilkår i en «Loss of license»- forsikring kan gjøre at man ved en oppsigelse på grunn av sykefravær etter et år med sykdom eller skade, har et år på seg til å få en udyktighetserklæring på grunn av den samme sykdommen eller skaden, sier advokat Line R. Petersen til dinerstatning.no.

Yrkesskadesaken til Johnsen er ennå ikke avsluttet. Det er imidlertid ingen uenighet med Johnsens forsikringsselskap om tolkningen av «Loss of license»-avtalen. 

EKSPERT: Line R. Petersen er advokat i Advokatfirmaet Helland Ingebrigtsen, og ekspert på yrkesskade og erstatningsrett. Foto: advhi.no

– Jeg synes det er leit at lisensforsikringen straffer dem som prøver alt for å bli bedre, slik at de kan fortsette å utøve yrket sitt. Det kan ofte ta langt mer tid enn lisensforsikringsdekningen gir rom for i dag, sier Petersen.

– Burde Johnsen ha gjort noe annerledes enn han gjorde? 

– Det er lett å være etterpåklok. Johnsen kunne gått til legen og fått en udyktighetserklæring, men valgte heller å forsøke å komme tilbake til jobb. Det betaler han en høy pris for i dag.

– Etter mitt syn er det merkelig at forsikringsbransjen selger et produkt som «Loss of license»- forsikringer der forsikringstagere som gjør det de kan for å komme tilbake i jobb etter en skade risikerer å miste forsikringsdekningen. Dette bør forsikringsbransjen gjøre noe med, sier advokat Line R. Petersen.

Hjemme på Dønna sitter Tore Johnsen. Uten jobb. Og med sterke smerter som gjør det vanskelig å sove om natten. Forsikringen som var tegnet skulle vise seg å være til liten nytte. 

– Jeg innser at slaget for å få erstatning under lisensforsikringen er tapt. Jeg forteller derfor min historie for å advare andre sjømenn, slik at de ikke havner i samme situasjon som meg. Jeg unner ingen andre kolleger å oppleve det samme, sier Tore Johnsen. 

Gjennom snart 30 år har våre klienter fått utbetalt flere milliarder kroner i erstatning. Ta kontakt for gratis samtale her.