Som vernepleier har Monica Aarmo Olsen (49) fra Kongsvinger alltid jobbet for å hjelpe andre. Som ansatt i et bofellesskap for psykisk utviklingshemmede gjorde hun sitt ytterste for at beboerne skulle leve et godt og verdig liv.
Men for fem år siden ble Monicas liv snudd på hodet. Da ble 49-åringen alvorlig skadet i en bilulykke på jobb.
– Jeg husker en skarp lyd. Deretter kom smellet. Så fikk jeg sterke smerter i nakken, sier Monica Aarmo Olsen til dinerstatning.no.
Ulykken skulle bli starten på en lang kamp mot DNB for yrkesskadeerstatningen hun hadde krav på.
Fikk nakkeskade i Bulgaria
Det er mai 2012. En av de psykisk utviklingshemmede beboerne skal på sommerferie til Varna i Bulgaria. Monica blir med for å passe på. Turen går veldig bra, og beboeren koser seg.
Dagen før hjemreise drar de to inn til Varna for å handle suvenirer. Siden hotellet deres ligger et stykke på utsiden av byen, velger jentene å ta en taxi hjem.
Det er tidlig ettermiddag når taxien kjører ut på motorveien. Etter cirka 15 minutter bråbremser bilen foran. Taxisjåføren må tråkke hardt på bremsen for å unngå en potensielt farlig situasjon.
Sjåføren i bilen bak taxien er derimot ikke like oppmerksom.
– Plutselig kommer det en bil som krasjer inn i taxien vår med voldsom kraft bakfra, sier Monica.
Hun vet ikke hvor lenge hun er borte, men våkner når taxisjåføren åpner opp døren på hennes side og spør om det går bra.
– Jeg kjente med en gang at jeg hadde kraftige smerter i nakken, forteller Monica.
- Les mer: Her er alt du trenger å vite om erstatning for personskade
- Les mer: Her er alt du trenger å vite om erstatning for yrkesskade
- Les mer: Her er alt du trenger å vite om erstatning etter trafikkulykke
Ble fraktet til sykehus
På sykehus i Varna ble de to undersøkt av lege, og fikk gjennomført en såkalt computertomografi, eller CT. Hun hadde ingen synlige skader.
Monica roser reiseselskapet Apollos håndtering av saken, som bisto med tilrettelagt transport til flyplassen, slik at de kom seg hjem til Norge med flyet som planlagt dagen etter.
Hjemme på arbeidsplassen i Eidskog hadde Monica fortsatt smerter i nakken og i hodet, og hun slet i tillegg med øresus etter ulykken.
– Jeg gikk på jobb som vanlig, og tenkte at smertene ville forsvinne med fysioterapi og annen behandling, forteller 49-åringen.
Utover sommeren forsto hun at dette ikke var tilfellet.
– Nakkeskaden ble ikke noe bedre med behandling. På mange måter ble det nesten verre. Jeg var stiv i nakken, hadde mye vondt i hodet, ble fort sliten, var ofte kvalm og svimmel.
Det ble vanskelig å gå på jobb.
– Jeg kunne ikke stå eller sitte noe særlig i lengre perioder uten å få vondt i nakken og hodet. Jeg hadde lyst til å jobbe, men det var ingen vei utenom sykmeldinger, forteller hun.
Etter hvert gikk Monica over på attføring.
– En kollega på jobben fortalte at jeg kunne ha krav på yrkesskadeerstatning for tapt arbeidsinntekt. Det var da jeg kontaktet forsikringsselskapet og fortalte hva som hadde skjedd.
– Det var ufint
Men DNB trodde ikke på Monicas historie. Hun hadde tidligere hatt en del helseplager, blant annet migrene, og ble derfor 50 prosent uføretrygdet i 2009. Rådgivende lege i DNB viste nå til tidligere helseplager, og mente at hennes helsetilstand ville vært identisk i dag uavhengig av ulykken.
I mars 2015 avslo derfor DNB Monicas krav om yrkesskadeerstatning.
– Det var så mye som var feil i det avslaget. Jeg ble skikkelig forbanna. Ikke fordi jeg fikk avslag, men fordi det var på så feil grunnlag. Det var ufint, sier Monica.
Hun bestemte seg for å ta opp kampen mot forsikringsselskapet. I desember samme år kontaktet hun DNBs advokat i Advokatfirmaet Riisa & Co, og argumenterte for at det ble feil at avslaget skulle baseres på uttalelsen til en lege som aldri hadde undersøkt henne.
– Jeg krevde å bli undersøkt ordentlig av en spesialist i fysikalsk medisin, sier 49-åringen.
- Les også: Slik vurderer NAV om du har en yrkesskade
- Les også: Her er særfordelene du har krav på ved yrkesskade
- Les også: Slik går du frem i en erstatningsssak
- Les også: Du får ikke erstatning hvis kravet ditt foreldes
Tok kontakt med advokat
DNBs advokat lyttet til Monica og gikk med på kravet. Deretter tok Monica kontakt med Advokatfirmaet Helland Ingebrigtsen, som er et av Norges ledende advokatfirmaer med spisskompetanse på erstatningsrett.
– Jeg forstod at jeg trengte en erfaren erstatningsadvokat som kunne bistå meg i kravet mitt mot DNB, sier hun.
Valget falt på advokat Line R. Petersen, som er tidligere juridisk direktør i If Skadeforsikring, og ekspert på yrkesskade.
Petersen mente at DNB avslo Monicas krav på feil grunnlag.
– Forsikringsselskapets rådgivende lege hadde ikke møtt Monica, og kun lest journalnotatene, som var mange. Han hadde heller ikke satt seg godt nok inn i saken. Det hele bar preg av at han hengte seg opp i inngangsinvaliditeten til Monica, og ikke klarte å se at hun hadde fått nye skader etter ulykken som var annerledes enn de hun hadde forut, og som gjorde at hun falt helt ut av jobb, sier Line R. Petersen til dinerstatning.no.
– Det var viktig for oss å få frem at Monica før ulykken var «på gang». Hun hadde blant annet videreutdannet seg og fått riktig behandling i forhold til sine andre helseutfordringer. Hun hadde en stabil jobb, og var også kommet i posisjon til å få andre jobber hvor hun ville få benyttet sin utdannelse ytterligere, sier advokaten.
Fikk betalt for personlig engasjement
Erstatningsadvokaten mener at engasjementet som 49-åringen viste gjennom å kontakte DNBs advokat for å argumentere for sin sak, hadde mye å si for at hun fikk forsikringsselskapet med på å innhente en spesialisterklæring.
– På den måten ble hun ikke bare en haug med journalnotater som beskrev plager. Hun fikk vist frem sitt pågangsmot og sin kapasitet, sier Petersen – som mener det er helt opplagt at det må hentes inn en uavhengig spesialisterklæring i kompliserte saker som dette.
Det tok nesten et år før Monica ble undersøkt av en spesialist i fysikalsk medisin. I januar 2017, konkluderte spesialisten med at det var årsakssammenheng mellom ulykken og Monicas plager og funksjonsnedsettelse.
Etter forhandlinger ble saken forlikt, og Monica fikk utbetalt yrkesskadeerstatningen hun hadde krav på. Da hadde det gått nesten fem år siden ulykken skjedde i Bulgaria.
– Kan være utfordrende
Kommunikasjonsrådgiver Vidar Korsberg Dalsbø forteller at DNB ikke ønsker å kommentere detaljer i enkeltsaker som den Monica Aarmo Olsen var involvert i.
– Men på generelt grunnlag kan vi si at det kan være utfordrende å definere yrkesskadeerstatning opp mot tidligere og lignende helseplager/uføregradering, sier Korsberg Dalsbø til dinerstatning.no.
– I slike tilfeller må vi derfor støtte oss på rådgivende lege. Kunden vil imidlertid fremdeles ha en mulighet til å klage inn saken, slik det ble gjort i dette tilfellet. Vi har forståelse for at slike prosesser kan være tidkrevende og frustrerende for kunden, men er glad for at saken nå er løst, sier Korsberg Dalsbø i DNB.
Mener skadelidte har mye å lære av Monica
Advokat Petersen mener at skadelidte har mye å lære av hvordan Monica håndterte sin erstatningssak.
– For det første skal man ikke kjøpe en konklusjon som er basert på feil faktum. Hun sto opp for seg selv og ga seg ikke, sier hun.
– For det andre bør man oppsøke advokat. Vi ser helst at dette skjer før forsikringsselskapet har engasjert en spesialist til å skrive spesialisterklæring. I dette tilfellet kom Monica til oss etter dette tidspunktet, men vedkommende spesialist var en vi kunne akseptere. Valget av spesialist er meget viktig, og vi har erfaring med hvilke spesialister som skriver grundige erklæringer, forklarer advokaten.