Det er 26. oktober i 2012. Hjemme på gårdsplassen til Tor-Anker Torgersen (50) på Konnerud utenfor Drammen står en speilblank Ford Mustang 1968 modell med over 500 hestekrefter. En bil han og en kamerat har brukt seks år på å bygge.
– Da var den klar, og skulle vises frem under Oslo Motorshow kommende helg. Den ble omtalt som Nordens, om ikke Nord-Europas, vakreste Mustang, sier Tor-Anker Torgersen til dinerstatning.no.
Startproblemer
Bilen hadde ny dynamo de ville se om fungerte som den skulle, og han bestemte seg for å prøvekjøre Mustangen forsiktig i nabolaget
– Men bilen var veldig tungstartet. Derfor måtte vi ta av luftfilteret, gi den startgass rett i innsuget og så sette på igjen luftfilteret, forklarer Tor-Anker.
Les mer: Her er alt du trenger å vite om erstatning for personskade
Les mer: Her er alt du trenger å vite om erstatning etter trafikkulykke
Våre klienter har fått flere milliarder i erstatning siden 1992. Ta kontakt for gratis samtale her.
Sønnen Dennis på sju år får tilbud om å være med, og løper inn for å hente ytterjakken. Utenfor ventet Tor-Anker og kameraten Tore, men sønnen kom ikke ut igjen.
– Da bestemte vi oss for å dra uten han, noe jeg er evig takknemlig for i dag, sier han.
De begynner å rulle rolig nedover Jarlsbergveien. Plutselig merker Tor-Anker at gasspedalen er svært hard. Han kjører til siden, tar opp panseret og tar av luftfilteret.
– Kameraten min Tore trår inn gassen, og alt virker da å være i orden igjen. Trodde vi, forteller Tor-Anker.
Mister kontrollen
Klokken er rundt 15.30 på ettermiddagen. Det er mye trafikk med barn, biler og busser idet de kjører forbi barneskolen rolig og forsiktig i 2. gir.
– Plutselig, idet vi kjører over en fartsdump, henger gassen seg opp. Bilen farer av sted på den smale veien i 40-sonen. Jeg trår inn gassen hardt i håp at den skal løsne. For alle slike biler har kraftige returfjærer som skal trygge retur av gasspådraget, forklarer Tor-Anker.
– Resultatet er at Mustangen gir full gass. Jeg tråkker inn bremsen alt jeg makter. To hjul står fastlåst, men bilen dyttes videre av de to andre spinnende hjulene. Jeg hadde absolutt ingen kontroll, forteller den erfarne bilbyggeren videre.
Imot kommer plutselig en Golf. Tor-Anker gjør alt han kan for å manøvrer seg unna. Og klarer det. Så vidt.
Bilen er nå oppe i en hastighet på over 100 km/t, viser tekniske undersøkelser i ettertid.
På intensiven
– Vri om tenningen for å stoppe galskapen, roper vennen Tore.
I neste øyeblikk skrenser de inn i en jordvoll og begge kastes ut gjennom kalesjetaket på bilen. Ifølge politiet ble de slynget 15 meter gjennom luften.
Bilen krasjer i en lyktestolpe, og står sekunder senere i full fyr. På bakken ligger de to mennene hardt skadet. Torgersen er knapt bevisst, men gir en beskjed til mannskapet på stedet.
– Sjekk at tenningsnøkkelen står i av-posisjon, sier Tor-Anker.
Han visste samtidig at bilen fortsatt måtte stå i andre gir. Allerede da skjønte han at dette var viktig for deres troverdighet til forklaringen.
Begge ble fraktet til Viken sykehus, og der ble de liggende i flere uker.
– Blant annet var arm, skulder og hofte knust, i tillegg til en del tenner. Etter hvert sviktet også nyrene, og jeg ble liggende på intensiven og svevde mellom liv og død. Smertene var enorme, sier Tor-Anker Torgersen.
Mens han lå på sykehuset begynte brevene fra forsikringsselskapet å komme.
Krav fra forsikringsselskapet
Forsikringsselskapet syntes Torgersens forklaring virket ”mindre sannsynlig”, og henviste til at det ikke var funnet tekniske feil på bilen som kunne ha vært årsak til eller medvirket til ulykken. De mente det var størst sannsynlighet for at Torgersen hadde holdt altfor høy fart – og utvist grov uaktsomhet.
De varslet på bakgrunn av hendelsesforløpet 50 prosent avkorting av alle relevante erstatningsposter (bilansvarsloven §7 og forsikringsavtaleloven §13-9). I tillegg varselet de tilbakebetalingskrav (etter bilansvarsloven §12) for utlegg forsikringsselskapet hadde hatt i saken med henvisning til at de mente Tor-Anker hadde utvist grov uaktsomhet. Selskapet fremsatte et tilbakebetalingskrav på kr 500.000.
Da valgte Tor-Anker å ta opp kampen mot forsikringsselskapet.
Samlet egne bevis
– Tore og jeg dro våren etter ulykken for å finne deler fra ulykkesbilen vi kunne samle som eventuelle bevis. Her gjorde vi flere interessante funn som kunne brukes. Vi lagde også en film med en lignende Amcar for å bevise at bilen ikke stopper selv om man bremser når det er fullt gasspådrag. Dette, sammen med en uttalelse fra et firma som er ekspert på amerikanske biler, tok jeg med meg til saksbehandleren hos forsikringsselskapet.
Kommentaren fra saksbehandleren etter møtet var kort og konkret: – Torgersen, dette satte saken i et nytt lys.
14 dager senere frafalt forsikringsselskapet regresskravet, og varselet om avkortning i personskadesaken og ulykkesforsikringssaken.
Advokatbistand for erstatning
I dag, tre år etter ulykken, sliter Tor-Anker fortsatt med store smerter, og han bruker både krykker og fatle.
– Jeg er nå 50 år, og har lite håp om å komme tilbake i jobben som bilforhandler i Drammen, sier han.
Ifølge medisinske utredninger har Tor-Anker en medisinsk invaliditetsgrad på 48 prosent etter ulykken. Å ikke bli trodd av forsikringsselskapet var en stor påkjenning for ham, og 50-åringen priser seg lykkelig over at han selv hadde spesialisert kompetanse om bil som gjorde ham i stand til å overbevise forsikringsselskapet om at hans historie stemte.
– Min historie viser at man ikke skal gi seg i kampen mot forsikringsselskapet dersom man mener at man har rett, og samtidig skjønner jeg jo at man ikke kommer noen vei uten å ha spesialkompetanse på området. Derfor har jeg nå engasjert advokat Monica Ervik i Advokatfirmaet Helland Ingebrigtsen, som er et advokatfirma med spisskompetanse på erstatnings- og forsikringsrett. Hun skal bistå meg med å fremforhandle erstatningen jeg mener jeg har krav på etter ulykken, sier Tor-Anker Torgersen.
– Klarer å løse erstatningssakene
Advokat Monica Ervik i Advokatfirmaet Helland Ingebrigtsen er nå i full gang med å samle opplysninger og gjøre beregninger for å fremsette et økonomisk løsningsforslag til forsikringsselskapet.
– Målet er at Tor-Anker skal få full erstatning for sine utgifter og tap som følge av ulykken, og i de fleste tilfellene klarer vi å løse erstatningssakene mot forsikringsselskapene gjennom forhandlinger uten å måtte ta domstolene til hjelp, sier advokat Monica Ervik.