- Hytta ble totalskadet av vannlekkasje
- Vegger og gulv var fulle av mugg
- Familien har astma og allergiproblemer
- Hadde krav på ny hytte
- Storebrand leste ikke sine egne forsikringsvilkår
– Vår historie viser at det er viktig ikke å stole blindt på hva forsikringsselskapet sier til deg i et skadeoppgjør. Jeg kunne hatt mugg på hytta og 750.000 kroner mindre i hånda hvis jeg ikke hadde engasjert advokat, sier Geir Kristiansen (44) til dinerstatning.no.
Han fikk sjokk da han fant hytta full av muggsopp.
– Det så forferdelig ut, sier han.
Fikk vannlekkasje på hytta
For fem år siden kjøpte familien fra Drøbak ny hytte i idylliske Uvdal i Buskerud. Siden den gang har familiehytta vært et yndet feriested for Geir, kona og hans tre små barn.
Da familien forlot hytta etter påskeferien i 2014, ble de imidlertid borte for en lengre periode. Og for første gang glemte Geir å skru av vanntilførselen til varmtvannsberederen.
– Jeg har alltid skrudd av vannet før jeg drar fra hytta, men denne gangen glemte jeg det. Det skulle jeg ikke ha gjort, erkjenner Kristiansen.
Muggsoppen vokste overalt
For forglemmelsen skulle vise seg å bli skjebnesvanger. Da Geir kom tilbake på hytta i slutten av august, var det et forferdelig syn som møtte ham.
– Da jeg åpnet opp døra lå det cirka 10 centimeter med vann på omtrent halvparten av gulvene, og hele hytta var full av muggsopp. Det viste seg at vi hadde hatt en vannlekkasje på grunn av korrosjon i et kobberrør, forteller Kristiansen.
Fjorårets varme sommer var en av de beste på mange år. Men for Geir og familien skapte den bare ekstra trøbbel.
– Den varme sommeren kombinert med fukt førte til perfekte forhold for muggsoppen. Og grodde gjorde den. Det var grønn muggsopp på gulv og vegger, overalt, forteller Geir oppgitt – som også måtte innse at en mengde klær, møbler og annet inventar hadde gått tapt.
Han ringte umiddelbart til sitt forsikringsselskap Storebrand for å rapportere skaden.
Alvorlige skader og skjønnsmøte
Skadene på hytta var så omfattende at det ble konkludert med at det måtte gjennomføres et skjønnsmøte. Dette betyr at partene skaffer seg hver sin ansvarlige skjønnsmann. Disse avgjør erstatningen med bindende virkning.
Skjønnsmennene gjør begge egne vurderinger av skadene, og anslo at det ville koste 2,3 millioner kroner å rehabilitere hytta, mens prisen for å rive og bygge nytt ble estimert til 2,85 millioner kroner. Ingen av skjønnsmennene konkluderte med riving.
Storebrand ønsket derfor å rehabilitere eiendommen, noe Kristiansen reagerte kraftig på.
– Hytta var totalskadet av sopp og mugg. Min kone og barn har problemer med astma og allergi. For oss ga ikke en rehabilitering av hytta en garanti for at soppen ville forsvinne for godt. En slik løsning ville ødelagt lysten til å tilbringe fritiden vår på eiendommen, forteller Kristiansen.
Ble invitert til møte – engasjerte advokat
Storebrand inviterte deretter Kristiansen til et møte med saneringsfirmaet Mycoteam og skjønnsmennene. Det var i denne fasen 44-åringen tok kontakt med advokat Terje Scavenius i Advokatfirmaet Helland Ingebrigtsen. Scavenius er ekspert på forsikring og erstatningsspørsmål, og har 33 års erfaring med forsikringsrett.
– Vi var de eneste lekfolkene på dette møtet. Jeg trengte en representant som hadde erfaring med slike prosesser, og som kunne ivareta mine interesser. Derfor tok jeg kontakt med Terje Scavenius, forteller han.
Kristiansens mål var å få overlevert en frisk hytte uten muggsopp. Han sendte derfor over forsikringsvilkårene til Scavenius. Advokaten fant raskt ut at familien hadde krav på mer enn Storebrand hadde tilbudt dem i henhold til vilkårene som Storebrand selv har utarbeidet.
– Terje Scavenius fant ut at vi hadde superforsikring, og ikke en ordinær hytteforsikring. Dette ga oss rett til ny hytte dersom skadene på eiendommen var på over 75 prosent, forteller han.
Scavenius oppdaget også at innboforsikringen til Kristiansen hjemme i Drøbak også dekket skader på inventaret på hytta fordi innboet var midlertidig lagret der. Dermed fikk familien også erstatning på 100.000 kroner for tapt innbo på hytta.
Geir fikk også dekket 112.000 kroner i såkalt utleietap.
– Dette hadde vi aldri funnet ut hvis det ikke hadde vært for Terje Scavenius, smiler Geir fornøyd.
Vant frem – fikk ny hytte
Det skulle vise seg at familien Kristiansen, etter å ha engasjert advokat, skulle ende opp med et tilbud fra Storebrand som var nesten 750.000 kroner bedre enn forsikringsselskapets opprinnelige tilbud.
– Jeg har fått en beklagelse fra Storebrand. Nå blir hytta revet, og en ny fritidseiendom blir oppført. Dermed får jeg en garanti for at eiendommen er fri for muggsopp. Det er det viktigste for meg og familien, sier Geir.
Han forteller at Storebrand har gitt ham en unnskyldning etter at de ikke tilbød ham ny hytte i skadeoppgjøret, selv om Kristiansen hadde krav på dette i henhold til forsikringsvilkårene. Kristiansen synes det er underlig at et forsikringsselskap ikke har oversikt over sine egne forsikringsvilkår. Men han ønsker ikke å kritisere Storebrand av den grunn.
– Feil kan skje. Storebrand har nå ryddet opp og tatt ansvar for feilen de har gjort. Det synes jeg er ryddig og bra. Nå går alt på skinner, sier Geir Kristiansen.
– Kritikkverdig av Storebrand
Hans advokat Terje Scavenius er imidlertid litt hardere i klypa.
– Det er åpenbart kritikkverdig at et forsikringsselskap gjennomfører et skadeoppgjør uten å ha lest sine egne forsikringsvilkår. Det er også kritikkverdig at selskapet gir forsikringstaker et tilbud ut fra forutsetninger som ikke står i forsikringsbeviset, sier Terje Scavenius til dinerstatning.no.
Han gir imidlertid Storebrand ros for måten de håndterte saken på da disse feilene ble påpekt. Selskapet har blant annet tilbudt seg å dekke Geir Kristiansens advokatutgifter.
– Storebrand har lagt seg flate, og beklaget at de har begått en feil. Deretter har de håndtert denne saken på en profesjonell og god måte. Storebrand har vist evne og vilje til å ordne opp, sier advokat Terje Scavenius.
Les mer om forsikringssaker her.
Skadesjef oppgjør eiendom i Storebrand Forsikring, Shazad Rafiq, forteller at selskapet har gjort en feil. De beklager at dette har gått ut over skadeoppgjøret til Geir Kristiansen.
– Vi er veldig lei oss for at vi ikke oppdaget at Kristiansen hadde forsikringsdekningen “Super” med det samme. “Super” dekker flere typer skader enn standarddekningen, som vi først tok utgangspunkt i at han hadde. Det er viktig for oss at kundene får gode opplevelser i skadeoppgjør og føler seg godt ivaretatt av oss. Derfor beklager vi at denne feilen skjedde, sier Shazad Rafiq til dinerstatning.no.
– Så snart vi ble klar over at Kristiansen hadde krav på erstatning for denne typen skader, tok vi kontakt med ham og sørget for at han fikk erstatningen han hadde krav på. Kunden har mottatt fullt oppgjør og er etter hva vi forstår godt fornøyd med utfallet av saken, sier han.