– Alle nødvendige forsikringer var på plass, både reiseforsikring og bilforsikring. Da forventer man å bli trodd og tatt seriøst, og få rask og god hjelp når man trenger det som mest. I stedet måtte vi starte en lang kamp mot forsikringsselskapet, sier Viosa Krasniqi Dulovi oppgitt til dinerstatning.no.
Hun og moren sitter tilbakelent i sofaen med en kopp kaffe i huset hjemme i Oslo. De blar seg gjennom de dramatiske ulykkesbildene som minner dem på tragedien familien ble en del av for to og et halvt år siden.
Stoppet av varsellampe
Det er sent på kvelden fredag 23. august i 2013. I en Audi A6 og en Volkswagen Passat kjører Viosa Krasniqi Dulovis bror, svigerinne, foreldre, hennes mann og en nær venn på vei hjem fra ferie på en motorvei i Ungarn. Plutselig begynner varsellampene å pipe og lyse i dashbordet på Audien, og broren Drilon Krasniqi svinger ut på veiskulderen.
Passaten, som kjøres av deres nære venn, svinger etter og stanser. Begge sjåførene går ut av bilen, åpner panseret på Audien og ser på motoren for å undersøke hva som kan ha skjedd.
I samme øyeblikk ender en tilsynelatende uskyldig feilmelding i dashbordet med en tragisk ulykke.
Fatale følger
Bakfra kommer en stor tankbil som kolliderer rett inn i dem. Tankbilsjåføren hadde sovnet.
– Kort fortalt ble vår nære venn drept som følge av ulykken og min bror Drilon Krasniqi ble hardt skadd. Det samme ble min mann, Kujtim Dulovi, som lå og sov med sikkerhetsbeltet på i Passaten. Ser man bildene av bilene, ikke minst Passaten, er det et under at de andre overlevde, sier Viosa Krasniqi Dulovi.
De andre familiemedlemmene greide med hverandres hjelp å komme ut av bilene og hjalp de andre skadde. De forsto raskt at familievennen hadde for store skader til å kunne reddes.
– Broren min ble funnet under lastebilen uten puls og pust. Mannen min ble funnet med et stort, åpent sår i hodet som blodet fosset ut av. De ble begge fraktet med ambulanse til et lite, offentlig sykehus i nærheten. Men det tok ganske lang tid, forklarer Dulovi.
Her ble også de andre involverte etterhvert innlagt.
Lite hjelp
Sykehuset de fraktes til er gammelt, har lite og dårlig utstyr og personalet snakker kun ungarsk. Samme natten tar moren Gjylfidan Krasniqi kontakt med forsikringsselskapet Tryg Forsikring, og ber om hjelp til å bli flyttet til et bedre sykehus.
– Lørdag morgen får jeg vite om ulykken, og tar også kontakt med Tryg og den norske ambassaden. Tryg lovte at de skadde skulle bli flyttet til et bedre sykehus, trolig i Wien, innen mandag. Men familien ble overlatt til seg selv på det samme forferdelige sykehuset i én uke, sier Viosa.
Én uke etter ulykken, fredagen før hjemreise, kommer en SOS-lege rekvirert av Tryg til sykehuset. Men ifølge familien skal det vise seg at ikke alle skal få hjelp og bistand.
Forskjellsbehandling
– Legen var instruert til kun å behandle min bror, som ble operert i beinet og for indre blødninger i Ungarn. Mens mannen min, som også var hardt skadet, bare fikk stiftet sammen såret i hodet uten sårstell. Ingen av de mange andre skadene og bruddene i kroppen ble undersøkt eller behandlet av sykehuset, sier Viosa Krasniqi Dulovi.
Broren Drilon Krasniqi fikk ambulansetransport til flyplassen, og fikk tre seter i charterflyet så han kunne ligge og ha legetilsyn hele veien. Alle de andre måtte reise med taxi og som ordinære passasjerer på flyet.
– Underveis ble mannen min Kujtim Dulovi sykere og sykere med sterke smerter, og trengte hjelp og tilsyn. Han ble fullstendig ignorert av legen som fulgte dem, forteller Viosa.
Hun forteller at mannen kort tid etter ankomst til Oslo måtte legges inn på Ahus i over to uker, med flere alvorlige skader som ikke hadde blitt diagnostisert og behandlet i Ungarn. Hun forklarer at deres nære venn som omkom i ulykken måtte bli fraktet til hjemlandet ved hjelp av hans familie.
Problemer i ettertid
Familien hevder at de fortsatt ikke har fått vite grunnen til at løftene om snarlig assistanse ikke ble holdt. Etter ulykken har de rammede i familien hatt en rekke fysiske og psykiske plager. Broren, Drilon Krasniqi, lever i dag på arbeidsavklaringspenger (AAP) på grunn av alle skadene, og har problemer med å forsørge seg selv, sin kone og lille sønn.
Mannen til Viosa klarer kun å jobbe 50 prosent. Alle de andre har også fysiske plager. De sliter i sine jobber, og med det de så og opplevde ulykkesnatten og på sykehuset i Ungarn.
Frem til nyttår 2014 dekket Tryg psykologtimer og refunderte legeutgifter, medikamenter og lignende, mens dette opphørte i 2015.
– Utover dette har Tryg så langt vært lite interessert i å erstatte inntektstap som nå begynner å bli stort. Per dags dato føler vi at Tryg forsøker å fraskrive seg hele kontakten med oss. De har nå i over ett år ment at det ungarske forsikringsselskapets representant i Norge skal være vår videre kontakt i saken, sier Viosa Krasniqi Dulovi på vegne av familien.
– Dette er etter vår mening helt uholdbart, da vi hadde egen forsikringsavtale med Tryg, og ikke et annet firma, legger hun til.
Viktig med bistand
Umiddelbart etter at familien kom tilbake til Norge etter ulykken kontaktet de advokat Jørgen Bugge.
– Det er ingen tvil om at den bistanden, eller rettere sagt manglende bistanden, mine klienter fikk i Ungarn ikke var som man må kunne forvente av et forsikringsselskap, sier advokat Jørgen Olof Bugge.
Han er advokat i Advokatfirmaet Helland Ingebrigtsen, som er blant landets ledende på trafikkskade, erstatningsrett og forsikringssaker. Bugge beskriver jusen som komplisert i denne konkrete saken.
– Blant annet hvilket lands rett som skal gjelde og hvem som skal saksbehandle saken etter bilansvaret har vært blant punktene det har vært uenighet om. Det gjelder også om én eller eventuelt begge de to sjåførene utenfor bilen skal regnes som fotgjengere eller ikke, sier advokat Bugge.
– I tillegg har flere av de skadelidte ulykkesforsikringer i Tryg og andre norske forsikringsselskaper. Disse sakene skal utredes av de norske selskapene – og da etter forsikringsvilkårene i disse avtalene som følger norske regler for invaliditetsfastsettelse, sier han.
Advokaten har en klar oppfordring til alle forsikringskunder.
– Sjekk nøye hva forsikringen dekker, og ikke minst hva du kan forvente av forsikringsselskapet dersom ulykken er ute, sier han.
Tryg henviser til kvalitetsavdelingen
Tryg har fått tilsendt artikkelen med en rekke spørsmål rundt saken. Her er deres tilsvar:
– Tryg legger vekt på god kundebehandling, og at alle som er forsikret hos oss skal oppleve at de er vel ivaretatt. Dersom kundene som er omtalt her, føler at de ikke har fått god nok service og oppfølging hos Tryg, kan de henvende seg til oss, og vi vil be vår kvalitetsavdeling se gjennom saken, svarer kommunikasjonssjef Ole Irgens i Tryg.