SAFER er en internasjonal møteplass for mennesker som arbeider med trafikksikkerhetsspørsmål. Her møtes forskere fra akademia, industrien og samfunnet med det mål for øyet å bidra til å eliminere skader og dødsfall på veiene – over hele verden.
Det er ambisiøst, men SAFER støttes av Sveriges innovasjonsmyndighet VINNOVA samt en rekke samarbeidspartnere som for eksempel den norske organisasjonen Transportøkonomisk institutt (TØI), Volvo, forsikringsselskapet Folksam med flere.
Hvis du vil lese mer om SAFER finner du mye interessant på www.chalmers.se/safer.
I Norge og Sverige er det en del leger og advokater, særlig de som er knyttet opp til forsikringsselskapene som mener at man ikke får en fysisk skade i nakken og hodet etter en whiplashmekanisme som for eksempel en påkjørsel bakfra.
På SAFER er de ikke i tvil om at man kan bli fysisk skadet ved en slik påkjørsel.
Chalmers og Volvo bruker store beløp på å forske på stolrygger og nakkestøtter for å hindre nakkeslengskader.
Det brukes også store ressurser på å finne ut om de endringer Volvo har gjort på sine stoler gjennom mange år, har en effekt i det virkelige liv. Og det ser det ut til at de har. Det sier seg vel selv at det ville vært utenkelig å bruke store ressurser på dette feltet hvis skader etter en whiplash var en illusjon.
Det er mange ting man ikke forstår når det gjelder nakkeslengskader. Nakkens konstruksjon er kompleks. Whiplashskader har tradisjonelt vært sett på som kun en såkalt bløtdelsskade (muskler sener og bånd) og dermed sammenlignet med for eksempel det å vrikke en ankel.
Da ligger det i kortene at skaden normalt skal gå fort over, og at man vil bli som før etter en viss tilhelningsperiode. Denne forståelsen passer selvsagt forsikringsselskapene godt.
Det er mange forklaringsmodeller for skadene man ser etter en påkjørsel bakfra. Det kan være facettleddskade, ligamentskader, muskelskader, diskskader og så videre. Problemet er at det i mange sammenhenger er vanskelig å diagnostisere disse skadene. Dagens røntgenteknologi er ikke god nok.
Ved Chalmers forskes det i øyeblikket på nerverotskader som følge av trykkforandringer i blodårer (intraspinale vener) i det skadeutsatte området i nakken. Dette er en vinkling som kanskje kan gi oss en ny forståelse av nakkeslengskader.
Chalmers har også utviklet en testdukke som ligner på kvinner (EvaRID V1), fordi det har vist seg at kvinner har et større skadepotensiale enn menn ved påkjørsler bakfra. Kvinners anatomi og fysiologi er annerledes enn menns.
De testdukkene som tidligere har vært brukt i kollisjonstester har vært bygget som en mann (BioRID I og II). Man snakker om behovet for å endre bilsetene i henhold til de funn man har gjort, slik at kvinner blir bedre beskyttet enn før. Denne forskningen hadde heller ikke funnet sted dersom man ikke var sikre på at whiplashskader i høyeste grad er fysiske skader.
Vi følger med på den spennende utviklingen, og vi vil holde deg orientert!